داستان لوگوی نایک

داستان لوگوی نایک | Nike Swoosh

داستان لوگوی نایک در مقاله داستان لوگوی نایک به بررسی تغییرات لوگوی نایک در طول زمان و بررسی تاریخچه لوگوی نایک و نقش و تاثیر آن بر روی سایر لوگوهای دیگر پرداخته ایم.

داستان لوگوی نایک

در دنیای طراحی خلاق، بدون شک Nike Swoosh یکی از برجسته ترین لوگوهای برند با پیام ساده و روشن است. این لوگوی ساده، مفهومی فلسفی را با خود به همراه دارد – زیبایی در سادگی نهفته است. در سال ۱۹۷۱، نزدیک به نیم قرن پیش، یک دانشجوی دختر به نام کارولین دیویدسون از دانشگاه ایالتی پورتلند، با ابداع لوگوی Nike Swoosh، در سطح جهانی شهرت یافت.

امروزه، طراحی لوگوی Nike یکی از معروفترین و پرطرفدارترین برندهای جهان محسوب می‌شود. داستان پشت این طرح لوگو، بسیار جالب و ساده به نحوی که می‌توان آن را به عنوان یک سرگذشت شخصی در نظر گرفت. همانطور که انتظار می‌رود، هر شرکت موفقی که به این شهرت دست یافته، با یک کار سخت، ثبات و بودجه بسیاری همراه است.

Nike Swoosh، برندی مشهور و نمادین، توسط یک دانشجویی که تحصیلاتش در زمینه گرافیک پایین بود، ابداع شد. این دانشجو، ترک تحصیل کرده بود و این قطعه بسیار شناور و متفکرانه را برای چند دلار اضافه، برای کلاس‌های نقاشی خود خلق کرده بود.

طراحی نهایی لوگوی Nike Swoosh، هفده و نیم (17/5) ساعت از زمان وی را درگیر کرد تا به نتیجه‌ی مطلوب برسد. این لوگو، به قیمت فقط ۳۵ دلار، یک نمونه شگفت‌انگیز از خلاقیت به ازای هزینه کم است. داستان‌های متعددی از این نوع ابداعات جذاب و منحصربه‌فرد وجود دارد.

بعد از یک دهه، این شرکت به عنوان برندی جهانی در صنعت لباس‌های ورزشی به شناخته شد. در این زمان، طراحی جدیدی از لوگوی شرکت با حلقه‌ای به سبک Swoosh با یک الماس درون آن به رسمیت شناخته شد و یک پاکت شامل ۵۰۰ برگه سهام شرکت Nike به طراح این لوگو اهدا شد.


صفحات مرتبط با لوگو

طراحی لوگو

نمونه کارهای طراحی لوگو

طراحی لوگو سالن زیبایی

ثبت برند و لوگو


طراحی Swoosh – طراحی آیکونیک


داستان لوگوی نایک

فیل نایت، بنیانگذار نایک، قبلاً در دانشگاه ایالتی پورتلند به عنوان استاد حسابداری کار می کرد که در آن دانشگاه، کارولین دانشجوی طراحی گرافیک بود. او همچنین مشغول اجرای یک برنامه ورزشی Blue Ribbon Sports بود، که پس از آن توزیع کننده سواحل غربی برای کفش تایگر بود، یک برند ژاپنی که توسط Onitsuka Co. Ltd. ساخته شده بود.

در همین حال، فیل نایت، بنیانگذار شرکت Blue Ribbon Sports، نیاز به طراحی لوگوی جدیدی برای برند خود داشت. او به کارولین پیشنهاد داد که برای شرکتشان یک لوگو طراحی کند و در عوض هزینه ثبت نام او را پرداخت کند.

کارولین با این پیشنهاد موافقت کرد و شروع به کار کرد. او با دیدن نام Blue Ribbon Sports و فکر کردن به یک ایده برای لوگوی جدید، با تلفیق حرف B و R، یک حلقه را طراحی کرد که به سبک Swoosh بود. این طرح به فیل نایت بسیار پسندیده شد و در نهایت به عنوان لوگوی اصلی شرکت Blue Ribbon Sports به کار گرفته شد که پس از آن به نام نایک شناخته می‌شود.

این همکاری بین فیل نایت و کارولین دیویدسون به تدریج توسعه یافت و او به عنوان یک طراح گرافیک پایدار برای Blue Ribbon Sports استخدام شد. پس از اتمام دوره ی طراحی او، نایت به او اجازه داد تا برای ایجاد یک لوگو برای شرکت از خلاقیت خود استفاده کند. به این ترتیب، کارولین از حرکت swoosh برای طراحی لوگو استفاده کرد که در نهایت به یکی از برندهای برجسته دنیا تبدیل شد.

داویدسون پس از بررسی های مختلف و آزمایش های متعدد، در نهایت به طراحی حرکت مانند یک “سوش” در حال پرواز رسید. این طرح با نام “Swoosh” در سال ۱۹۷۱ به عنوان لوگوی نایک پذیرفته شد. این طرح با هنری ساده و اما بسیار زیبا، به شرکت نایک شناسانده شده و به شدت آیکونیک شده است. در طراحی swoosh، داویدسون از یک الماس به عنوان نمادی از کیفیت و ارزش برای شرکت نایک استفاده کرد.

این خلاقیت شگفت انگیز کارولین داویدسون به وجود شکل swoosh منجر شد. او از یک شکل کلاسیک حرکت پا استفاده کرد و آن را با دو نقطه در سمت بالا تکمیل کرد که به عنوان نماد دقیق از شرکت Nike به شناخته شده است. همچنین الماسی که در طرح شامل شده بود، برای نشان دادن کیفیت بالای محصولات شرکت اضافه شد.

سیر تحولی لوگوی نایک


داستان لوگوی نایک

در ابتدا، نایت و شرکای او با نماد Swoosh تحت تأثیر قرار نگرفتند، اما به دلیل حساسیت و تمرکز زیادی که به طرح اختصاص داده بودند، تصمیم گرفتند که با آن ادامه دهند. Swoosh با استفاده از دو خط منحنی، نماد حرکت را نشان می دهد و با آن نیز درآمیخته شده است.

نام الهه یونانی نایک و بال الهام بخش برای طراحی Swoosh بوده است و با توجه به فعالیت شرکت در زمینه ورزش و تمرکز بر سرعت و جنبش، این نماد مناسب به نظر می‌رسید. همچنین، الهه ویکتوریا به عنوان نماد پیروزی و درستی در تاریخ روم نیز به کار برده شده است. این الهه به عنوان نماد شکست ناپذیری در مبارزات نظامی و قانونی شناخته می‌شد و این نام نیز به عنوان برند البسه ورزشی نایک به کار گرفته شده است.

از آنجایی که فیبر استفاده شده در کفش‌های نایک برای بسیاری از مدل‌ها، فیبر پلی استر یا پارچه‌ای مخلوط از پلی استر و نایلون است. این فیبرها برای افزایش مقاومت، کاهش وزن، بهبود انعطاف پذیری و جلوگیری از ایجاد تعریق در پا استفاده می شوند. همچنین در برخی مدل‌های خاص از فیبر کربنی نیز استفاده می شود که مقاومت بیشتری دارد.

دیویدسون موفق شد طرحی را طراحی کند که در هنگام قرار گرفتن روی کفش، پاک و کلاسیک باشد. کارولین دیویدسون در یک مصاحبه نادر بازگو کرد که زمانی که پیشگامان نایک نخستین بار نگاه اجمالی خود را از لوگوی سیاهشان، که به شکل یک انعکاس برگرفته شده بود، دیدند، طراح گرافیک خود را در انتظار یک واکنش شدید می‌دید. اما این چنین نشد و فیل، یکی از بنیانگذاران شرکت نایک، پرسید: “خب، دیگر چه کرده‌ای؟”

در واقع واکنش ضعیف یا بی تفاوتی پیشگامان نایک نسبت به لوگویی است که اکنون یکی از شناخته شده‌ترین برندهای جهانی است. توضیح کارولین دیویدسون نیز نشان می‌دهد که طراحی لوگوی نایک در آن زمان به صورت آرام و بی‌صدا انجام شده و واکنش قابل توجهی در بین پیشگامان نداشته است.

در سال ۱۹۷۱، پس از ارائه چندین طرح دیگر، دیویدسون به ناراحتی و ناامیدی روز بهار بلعید. در نهایت، سه مرد، نایت، جانسون و باب، به ارائه نماد تیک یا چک مارک رضایت نشان دادند، اما فیل بی ادبانه گفت: “من آن را دوست ندارم، اما شاید با من رشد کند”. تیم اصلی با اشاره به نکته نهایی، یک یادداشت کوچک نوشت: “ما این را کمی بیشتر از بقیه دوست داشتیم”. چالش واقعی در طراحی Swoosh این بود که راه های آدیداس که شخصیت فیل است، را از بین ببرد. دیویدسون پس از تکمیل طرح، آن را به نایت تحویل داد و مبلغ ۳۵ دلار را دریافت کرد.

نماد مثبت نایک

نماد تیک نایک به عنوان یک نماد مثبت شناخته می‌شود و به طور گسترده در برنامه‌های تبلیغاتی و تجاری این شرکت استفاده می‌شود. با حرکت به سمت بالا و راست، نماد تیک نیز به معنای تلاش و پیشرفت نمایان می‌شود. این نماد همچنین به عنوان نماد موفقیت و تکمیل شده شناخته می‌شود که مردم به آن اعتماد دارند و آن را با برند نایک مرتبط می‌کنند.

به نظر می رسد که نایک با طراحی لوگوی خود، توانسته است برای خود یک شناسه قوی و برجسته ایجاد کند که به عنوان نمادی از شیوه زندگی و خودباوری شناخته شده است. این شناسه نه تنها به ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش کمک می کند تا خود را با این برند هویت دهند، بلکه به دیگران نیز اجازه می دهد تا بفهمند که فردی که از این برند استفاده می کند، باورهای خاصی دارد و به سبک زندگی خود تمایل دارد. به همین دلیل، نایک به عنوان یک برند جهانی واقعی شناخته می شود که توانسته است برای خود بازاری بسیار بزرگ و پایدار را ایجاد کند.

تنظیم کردن بر روی نام نایک

در طراحی لوگوی نایک، نام شرکت به صورت ساده و با استفاده از یک فونت خاص نمایش داده شده است. در این حالت، استفاده از نام نایک به عنوان نام برند و ایجاد یک هویت برای آن بسیار مهم است. به طور کلی، نام برند می تواند تأثیر زیادی بر روی اعتبار و شناسایی برند داشته باشد. نام نایک نیز با اشاره به یک الهه یونانی که نماد پیروزی و قدرت است، احساساتی مثبت را در مخاطبان ایجاد می کند.

نایک، همچنین ویکتوریا نامیده می شود این نامگذاری برای نایک نیز به دلیل ارتباطش با الهه ویکتوریا در اساطیر رومی است. به عنوان الهه پیروزی و شکوه، وی بر فراز میدان های جنگ پرواز می کند و برندگان را با تاج و برگ نخل پاداش می دهد. نام ویکتوریا همچنین به معنی پیروزی و اولین بار در سال ۱۹۷۱ در نمایشگاه ایده آل جهانی در پورتلند به نمایش گذاشته شد که نایک با آن آشنا شد و به دنبال انتخاب نام برای برند خود بود.

اضاف نمودن اسم به لوگو

نام “نایک” به عنوان نام برند بعد از انتخاب لوگو، به آن افزوده شد. در حالی که نام “نایک” در اسطوره‌های یونانی به معنی الهه پیروزی بود، این اسم برای برند ورزشی نایک به معنی سرعت و جنبش استفاده می‌شود. پس از اضافه شدن نام “نایک” به لوگو، انتخاب نام برند به یک رقابت جمعی تبدیل شد و نام “نایک” به عنوان نام برند انتخاب شد.
یونانیان می گویند، شعار نبرد آنها “نایک” است. در واقع نام “نایک” و نماد swoosh به خوبی با شعار و فلسفه برند همخوانی دارند و نشان می دهند که نایک برای رسیدن به هدف و پیروزی در نبردها ، ورزشکاران را حمایت می کند. این یک مثال خوب از انطباق بین نام تجاری و فولکلور است که به ایجاد هویت قوی و موفق برای یک برند کمک می کند.

تولد اسطوره

Swoosh، به عنوان نماد شرکت، به یادگار ماندگاری از طراحی دیویدسون و مراحل پشت صحنه ایجاد آن، به یکی از برندهای معروف در جهان تبدیل شده است. این نماد، در اوایل بهار سال ۱۹۷۱ توسط کارولین دیویدسون، دومین دختر فرد دیویدسون، طراحی شد و به دلیل جذابیت و توانایی نمایش مفهوم سریع بودن و قدرت، به عنوان نماد شرکت نایک انتخاب شد.
استیون آ. گریزر، در ارزیابی این نماد، به آن اشاره می کند که Swoosh به یک نماد زنده و پرجنب و جوش، که در هر جای دنیا قابل تشخیص است، تبدیل شده است. این نماد، نشان دهنده قدرت و سرعت است و همیشه با شرکت نایک در ارتباط است. به همین دلیل، این نماد، به یکی از برندهای موفق و پرطرفدار در جهان تبدیل شده است.

طراحی لوگوی نایک، یکی از مثال‌هایی است که در تاریخچه صنعت مد به عنوان نمادی ساده، اما عجیب و غریب محسوب می‌شود. نماد نایک اسوش برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ به ثبت رسید و توسط اداره ثبت اختراعات ایالات متحده ثبت شد. نام نایک که با فونت Futura Bold نوشته شده بود، بعدها توسط کارولین دیویدسون با اضافه کردن نماد swoosh به آن، تکمیل شد. این طرح، نمادی شد که نایک و اسوش با هم تلفیق شده و یک افسانه متولد شده است.

در تاریخچه شرکت Nike، طراحی لوگو آن یک نمونه کامل از نماد ساده اما عجیب و غریب است. این نماد به نام Swoosh در سال ۱۹۷۱ ثبت شده و بعدها نام آن به طرح اضافه شده است. امروزه، نماد تیک یا چک مارک به عنوان شناخت برند Nike در صنعت مد به کار می‌رود. هر چند در گذشته نام Nike در داخل نماد swoosh نوشته می‌شد، اما از سال ۱۹۹۵ این نام حذف شده و تنها نماد swoosh باقی مانده است.

پس از سال ۱۹۹۵، نام نایک از داخل نماد swoosh حذف شد و این نماد به تنهایی برای شناسایی برند استفاده می شود. این تغییر در طراحی لوگو به دلیل استفاده بهتر و ساده تر از نماد برای شناسایی برند انجام شد. با این حال، در برخی تبلیغات و محصولات، نام نایک همچنان در کنار نماد swoosh استفاده می شود.

کلید شناسایی برند

نماد swoosh که توسط کارولین دیویدسون طراحی شده است، کلیدی برای شناسایی برند نایک است و به حرکت رو به جلو و بهره وری اشاره دارد. داستان برند نایک الهام بخش ترین قسمت آن، برای هر دانشجوی طراحی گرافیک و تبلیغات به شمار می‌رود، زیرا این عنصر طراحی شده است در ابتدا هیچ لحظه‌ای به شکل یک نماد برای شناسایی برند مورد استفاده قرار نگرفته بود.

درست است که کارولین دیویدسون، طراح اولیه لوگوی swoosh بوده است، اما این توصیف متعلق به پرداختی است که به او بابت طراحی لوگوی نیک پرداخت شده بود و نه به swoosh خود. لوگو swoosh بدون شک یکی از بزرگترین دارایی های برند نایک است.

اکنون شرکت نایک به صورت رسمی به اهمیت طراحی خوب و همچنین احترام حرفه‌ای در موفقیت نام تجاری خود اعتراف کرده است. این شرکت، در کنار شعار تبلیغاتی مشهور خود “Just Do It” که شعاری است که از آغاز قرن بیستم به‌عنوان شعار تبلیغاتی استفاده می‌شود، همچنان در برترین‌های دنیای مد ورزش قرار دارد.

مفهوم پشت swoosh ظرافت در سادگی

لوگوی swoosh نه تنها ظرافت در سادگی را نشان می‌دهد، بلکه پیامی قوی و محکم هم انتقال می‌دهد. خطوط خمیده swoosh به حرکت و سرعت اشاره می‌کنند و باعث می‌شوند که برند نایک به عنوان یک برند ورزشی و فعال در حوزه فعالیت‌های جسمانی به تصویر کشیده شود. همچنین، نوشته Just Do It که همیشه در کنار swoosh قرار می‌گیرد، پیامی از اعتماد به نفس و خودانگیختگی به مخاطبان منتقل می‌کند و باعث شده است که این برند به عنوان یک برند اسپرت ورزشی محبوب در سطح جهانی شناخته شود. به عنوان یک لوگوی برند موفق، swoosh همچنان الهام‌بخش و مورد تقلید طراحان لوگو در سراسر جهان است.

صفحات مرتبط با طراحی لوگو


سوالات متداول شما:

طراح لوگوی نایک چه کسی بود؟

، یک دانشجوی دختر به نام کارولین دیویدسون در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه ایالتی پورتلند، با ابداع لوگوی Nike Swoosh، در سطح جهانی شهرت یافت.

طراحی نهایی لوگوی Nike Swoosh چند ساعت طول کشید؟

17/5 ساعت طول کشید تا طراحی نهایی آماده شود

ایده اولیه لوگوی نایک چگونه بود؟

کارولین با دیدن نام Blue Ribbon Sports و فکر کردن به یک ایده برای لوگوی جدید، با تلفیق حرف B و R، یک حلقه را طراحی کرد که به سبک Swoosh بود.

لوگوی نایک نمایانگر چه نوع نمادی است؟

نماد تیک نایک به عنوان یک نماد مثبت شناخته می‌شود نماد تیک نیز به معنای تلاش و پیشرفت نمایان می‌شودهمچنین به عنوان نماد موفقیت و تکمیل شده شناخته می‌شود که مردم به آن اعتماد دارند.

نام نایک به کار رفته در طراحی لوگو نماد چیست؟

نام نایک به یک الهه یونانی اشاره دارد که نماد پیروزی و قدرت بوده و احساساتی مثبت را در مخاطبان ایجاد می کند.


x * هرگونه کپی برداری از مطالب و محتویات سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

کلید واژه ها

داستان لوگوی نایک، لوگوی نایکی، لوگوی نایک به چه معناست، طراح لوگوی نایک، معنی لوگوی نایک، مفهوم لوگوی نایک، تاریخچه لوگوی نایکی، لوگوی کمپانی نایکی، تاریخچه لوگوی نایک

error: Content is protected !!