فوریه20

7 نکته ضروری در طراحی لوگو

نکات طراحی لوگو – یک لوگو عالی اطلاعاتی را در خصوص یک برند بیان میکند (نام شرکت، حوضه فعالیتتان و اصول کاریتان).

طراحی لوگو ساده است، درسته؟ دوباره فکر کنید! خلق هویت بصری یک برند به همین سادگی نیست که یک اسم را توی یک مربع قرار بدهیم و بگوییم وسلام، این شد یک لوگو! نه!

انتظارات از طراحان لوگو بسیار بالا میباشد، و آن حتما این امر دلیل مهمی دارد. نخستین برداشت و تاثیر از (ماهیت) یک شرکت غالبا توسط لوگوی آن شرکت در ذهن ایجاد میشود، تاثیری که می تواند بر درک برند توسط مشتری، تصمیم گیری برای خرید و نگرش کلی نسبت به یک محصول تاثیر گذار باشد.

ما در جامعه ای نقاشی شده از لوگوهای برندهای مختلف زندگی می کنیم. حتی کودکان نوپا که هنوز نمی توانند بند کفش خود را ببندند بسیاری از لوگاها را می شناسند یا فقط با نگاه کردن به نام تجاری قادر به استنباط این هستند که یک شرکت چه چیزی را به فروش می رساند.

برای کسانی که در مسیر طراحی نام تجاری گام نهادند یا فکر میکنند وقت آن است برای هویت بصری شرکتشان دستخوش یک ترقی و پیشرفت شوند، وبسایت Mashable از برخی کارشناسان طراحی درخواست نموده که برای ساخت وایجاد یک لوگو بزرگ وعالی راهنمایی هایی را ارائه نمایند (نکات طراحی لوگو) که بشرح زیر میباشد.

1- منحصر به فرد و هوشمندانه عمل کنید

لوگووجه تمایز یک برند از دیگر رقباست. بنا براین حائز اهمیت است که لوگو یا آرم از بقیه مجزا و برجسته باشد – و این همان چیزی که بسیاری از برند ها در حال تقلا کردن برای به دست آوردن آن هستند.

در بسیاری از موارد، تقلید بهترین شکل خودستایی هست – که با طراحی آرم چندان جور نیست.

David Airey (گرافیست) در طراحی لوگو چیزی که مهم است ساخت و ایجاد چیزی است که فکرمی کنید از هر چیزی که در حال حاضر در خارج وجود دارد متفاوت باشد، همچنین او بعنوان یک طراح گرافیک و موسس سایت Logo Design Love می گوید: “این بسیار بعید است (برخی می گویند غیر ممکن است) که آنچه شما خلق و ایجاد می کنید %100 اورجینال باشد، اما هدف باید این باشد.

ایجاد یک طراحی منحصر به فرد فقط اجتناب از تقلید نیست، بلکه طراحی چیزی خلاقانه و خارق العاده است. این که سمبلی از یک کارخانه را در داخل یک صفحه قرار بدهیم وسوسه انگیز است اما،مهم این است که خلاقانه فکر کنیم. David Airey (گرافیست) در بخشی از کتابش میگوید “لوگوی Mercedes یک ماشین نیست، لوگوی Virgin Atlantic یک هواپیما نیست، لوگوی Apple یک کامپیوتر نیست!”.

2- ادراک برند تجاری

بله، لوگو یک تصویر است، ولی معرف یک نام تجاری نیز میباشد. شما باید در زمان طراحی، این را به یاد داشته باشید که لوگو باید به مخاطبی خاص برسد.

آنچه که در مورد برند تجاری فکر می کنید را بنویسید: شاید حتی ایجاد یک حالت تابلو با تصوراتی که شما از ایدئولوژی یک برند به یاد می آورید. ولی از مجذوب شدن تنها به زیبایی ها به جای معنای عمیق تر برحذر باشید. Harkins می گوید، “تحقیق دیگر برند های بصری می توانند مفید باشند، اما طراحان باید این نکته را مدنظر داشته باشند که در جریان ایده گیری از برندهای دیگر زیاده روی نکنند و طراحی لوگو را عینا براساس طرح اولیه انجام ندهند.” همچینین Harkins می گوید “هر کار طراحی باید اصل و اورجینال باشد، و مستقیما بر اساس به ویژگیهای منحصر به فرد برند تجاری مشتری ترسیم گردد.”

آیا نام تجاری ابزارمحور است یا بیشتر برروی فراخوانی احساسات تمرکز دارد؟ آیا برند معاصر(استیبل) است یا دمدمی (فصلی)؟ مشتری به چه اهمیت می دهد، نام تجاری به چه چیزی متمایل است؟ در حالیکه به روز بودن در اصول و سبک طراحی مفید است، حیاتی تر از آن، درست اجرا شدن خصوصیات و ویژگیهای اساسی یک برند تجاری است.

بیش از هرچیزی، مطمئن شوید لوگوی شما دارای چه معنایی میباشد. هر لوگو تاریخچه ای دارد، پر از معنا و هدف. به عنوان مثال لوگو شرکت Apple، این سیب یک گاز خورده از یک قسمت. یا Wikipedia، یک جهان ناتمام از قطعات پازل که با حروفی از سیستم نوشتاری متفاوت پوشش داده شده است. هر دو لوگو ساده هستند، اما دارای ایدئولوژی و تئوری هستند.

نکات طراحی لوگو

Harkins اهمیت درک نام تجاری را اینچنین منعکس نمود: “از آنجا که یک لوگو گام مهم بصری یک برند تجاری هست – بیان مختصرترین خصوصیات و ویژگی های آن – رویکردی صادقانه برای تشریح DNA لوگو، امری ضروری برای بدست آوردن نتیجه ای موفقیت آمیز میباشد”.

3- رنگ اهمیتی کلیدی دارد
نکات طراحی لوگو

هنگامی که خوصیات و ویژگی های برند های تجاری را بشمار می آورید، باید درمورد هر جنبه ای از تصویر فکر کنید. رنگهای تیره و روشن ممکن است توجه کسی را جلب کنند، اما همچنین می توانند زننده باشند، به پیچیدگی صداهای طنین انگیز صامت به نظر برسند، اما گاهی می توان آن را نادیده گرفت. هر رنگی معانی ضمنی متفاوتی دارد و می تواند نکات دقیق و ظریفی به پیام شما بدهد. پس مراقب باشید به خاطر استفاده از رنگ نامتناسب ساده، در دام انتقال پیام اشتباه نیافتید. مقالاتی نیز در خصوص روانشانسی رنگ وجود دارد، اما ما بطور اجمالی در زیر به برخی موارد اشاره نموده ایم:

  • قرمز: پرانرژی، سکسی، جسورانه
  • نارنجی: خلاق، دوستانه، جوان
  • زرد: آفتابی، متکبر، خوش بینی
  • سبز: رشد، آلی، آموزشی
  • آبی: حرفه ای، پزشکی، آرام، قابل اعتماد
  • بنفش: روحانی، عاقل، خاطره انگیز
  • سیاه: معتبر و قدرتمند
  • سفید: ساده، پاک، ناب و خالص
  • صورتی: سرگرم کننده
  • قهوه ای: روستایی، تاریخی، ثابت
4- در یک نام چه چیزی است؟

به قول Airey، لوگو متشکل از دو عنصر است: یک نوشته و یک سمبل یا نماد.

قبل از اینکه یک شرکت بتواند در مورد ارائه خود با یک نماد فکر کند، حجم زیادی از تبلیغات را باید انجام دهد.
( همانند برند هایی همچون Starbucks یا Mercedes ). برخی شرکتها را که بطور کامل به Logotype روی آورده اند مانند: ,Ray-Ban Coca-Cola و IBM.

نکات طراحی لوگو

آیا اینکه نام تجاری شما بتواند به عنوان یک Logotype استفاده شود بستگی به نوع اسم (نام تجاری) دارد. Jacob Cass (وبلاگ نویس طراحی لوگو) میگوید: “اگر شرکت شما دارای یک نام منحصر به فرد باشد، پس شما می توانید از آن یک لوگوتایپ بسازید، اما اگر یک نام عمومی داشته باشید، پس شما نیازمند چیزی خواهید بود تا شرکت را به وسیله ی آن معرفی نمایید، و آن چیز سمبل یا نماد هست”.

برخی از لوگو ها بخاطر لوگوتایپ اختصاصی خود قابل تشخیص شده اند. برند Coca-Cola، از فونت نقطه سرچشمه گرفته است و در حال حاضر دیگران سعی تقلید از آنها دارند.

Helvetica فونت ساده ای هست که به خوبی توسط مارک های معروفی مانند: Nars، Target، Creat & Barrel، American Apparel و JCPnny استفاده شده است.

5- اصل سادگی و انعطافپذیری

داشتن یک ترکیب متعادل ساده و دمدمی مهم است – شما میخواهید لوگویتان جالب باشد ولی نمی خواهید شخصی را مجبور کنید بنشیند ودر حالی که به لوگو خیره می شود آن را بررسی کند.

لوگوی FedEx یک مثال خوب است، یک Logotype با پیچش است. تصویر برای ایجاد یک فلش که متضمن سرعت، دقت و جهت است از فضای منفی بهره میگیرد. علاوه بر این، این شرکت تغییر رنگ از “Ex” را به منظور طبقه بندی نوع حمل و نقل انجام داد. Amazon، همچنین، تنها از اسم خود استفاده می کند، اما همچنین به موجودی گسترده خود با یک فلش کوچک که در حال اشاره کردن از a→z است اشاره دارد.

نکات طراحی لوگو

در عصر دیجیتال، جایی که لوگوها در وسیله های دیجیتال متعدد و در سراسر رسانه های اجتماعی ظاهر می شوند، شما باید چیزی را که فراتر از استفاده روی کاغذ می باشد را طراحی کنید. باید در روی پس زمینه های مختلف، اپلیکیشن ها، آیکون ها، آواتارها و چاپ عالی به نظر برسد و باید در سایز و اندازه انعطاف پذیر باشد. بعنوان مثال Adidas، برندی که سه خط موازی شکل اصلی در تمام طرح هایش می باشد. تغییرات بصری کمی بستگی به جایی که شما آن را می بینید دارد، اما همیشه اجزاء مشابه دارد.

نکات طراحی لوگو

Abhyanker مدیرسایت Trademarkia می گوید: “پیدا کردن لوگویی که در طول زمان دمده نشود، مخصوصا در عصری که ما حتی نمی دانیم فضای اینترنت چه تحولی خواهد داشت در آینده نزدیک، کمی بیشتر چالش برانگیز به نظر میرسد”.

شما می خواهید چیزی را طراحی کنید که در طول زمان دوام داشته باشد، اما باید در طول راه تغییرات کوچک را بپذیرید. اگرچه همه نه، اما اکثریت مارک ها یک پلان چشم اندازانه که دقیقا مشخص می نماید شرکت چگونه باید خود را در فضای وب و اینترنت ارائه نماید.

6- انتظار موفقیت های فوری نداشته باشید

برند های Nike, Puma و Audi– همگی لوگو هایی سمبلیک دارند، ولی مانند هر برند یا چیز موفقی، برای این برند ها هم زمانی صرف شده تا محبوبیت خود را بدست آورند. لوگوها فورا نمیتوانند به سمبل تبدیل شوند، حتی اگر طراحی با زیباترین ترکیب را دارا باشند. این موفقیت بستگی به محصول و بازاری که در آن می باشد دارد. Airey (گرافیست) می گوید: “آنچه شما فکر می کنید که بهترین طرح ممکن باشد، شاید برای یک فروشگاه صنایع دستی محلی خیلی خوب باشد که تنها مردم حوالی آن منطقه دیده باشند. پس این طرح به عنوان سمبل یا نماد بین المللی محسوب نخواهد شد چرا که در تجارت و بازار بین المللی جایی نداشته.”

“در نهایت، حالت آیکنیک شدن یک برند تنها در صورتی اتفاق میافتد که مشتری (مالک برند) پتانسیل مشهور کردن و برند کردن لوگو را داشته باشد”.

اما چه چیزی آن لوگوهای سمبلیک را اینچنین شگفت آور می سازد؟ اگر شما تاریخچه آنها را بررسی نمایید، خواهید دید که این امر از ادراک وسیعی از اصول برند سازی نشات گرفته است.

از Carolyn Davidson طراح لوگو Nike درخواست شده بود که نمادی خلق نماید که بیانگر حرکت باشد و روی کفش خوب به نظر برسد. لوگو Audi نشان دهنده چهار مرکز شرکت که در ارتباط با یکدیگر هستند، میباشد. لوگو Puma، یک تجسم ساده از نام و همراه با یک جهش یوزپلنگ پوما می باشد.

این امر مهم است که صبور باشید و فقط به خاطر اینکه شما در ابتدای کارآن فیدبک و انعکاسی که انتظار داشته اید را به دست نیاورید، برای ایجاد تغییرات در طرحتان عجله نکنید.

Harkins میگوید: “لوگوی خود را فقط به خاطر اینکه از آن خسته شده اید، یا به خاطر رقبایی که دارید تغییر ندهید; اگر زمان آن رسیده که لوگوی خود را به تکامل برسانید، عناصری را جستجو کنید که برای انجام رسانیدن هدفتان خصوصیات لازمه را دارا باشند”.

7- استفاده از منابع و ابزار آنلاین

امروزه دریای وسیعی از اطلاعات آنلاین برای کسانی که نیاز به ایده پردازی، همکاری و مشاوره جهت طراحی لوگو دارند، وجود دارد.

سایت طراحی لوگو البرزمدیا آمادگی ارائه این خدمات برای کسانی که با بودجه ناچیز به دنبال طراحی لوگو یا آرم شرکتشان هستند، میباشند. تیم طراحی لوگو البرزمدیا با بهره گیری از جدیدترین نرم افزارها و استفاده از تکنیک ها و استاندارد های روز دنیا، همواره سعی بر این نموده تا مشتریان خود را در این امر به بهترین شکل ممکن یاری نماید.

منبع: mashable.com
ترجمه: البرزمدیا
هر گونه کپی برداری از محتوا و عکس ها پیگرد قانونی دارد!



کلید واژه ها

نکته ضروری در طراحی لوگو، 7 نکته ضروری در طراحی آرم، نکات ضروری در طراحی آرم، نکات طراحی لوگو

لطفا جهت کمک به بهبود خدمات البرزمدیا از طریق ستاره های زیر به ما رائ دهید.

Average rating 4 / 5. Vote count: 33

No votes so far! Be the first to rate this post.


سایر خدمات:

صفحات مرتبط:

error: Content is protected !!